Je personeel is je alles. Althans, dat zou zo moeten zijn. Waarom dan? Omdat je personeel het hart van je bedrijf is natuurlijk. Het is het allerbelangrijkste wat er is en dit belang moet je goed in je hoofd printen. Ze houden je organisatie draaiende, samen met jou. Je moet ze daarom, net als je klanten, tevreden houden. Dit is echter nog best lastig. De mens is een complex gebied voor velen. Als dit voor jou ook het geval is, ben je hier aan het juiste adres. Jij hebt als bedrijfseigenaar al genoeg aan je hoofd en we willen je daarom best een helpende hand uitsteken. We vertellen je daarom graag in deze blog hoe je je personeel tevreden houdt. Dit kun je doen op gemakkelijke manieren die snel, effectief en goedkoop zijn. Lees deze blog en je weet precies hoe je actie moet ondernemen.
Klein geschenk
Als bedrijfseigenaar verstuur je vaak relatiegeschenken naar klanten. Met het nieuwe jaar, met het zomerreces wellicht, met Kerst en ga zo maar door. Misschien doe je dit ook wanneer je klanten jarig zijn of als familie van een trouwe klant jarig is. Je vergeet vaak echter één ding; je personeel. Stuur je personeel iets kleins. Bijvoorbeeld iets van de Bakkerij. Nee, niet die om de hoek in je dorp maar de Bakkerij online. De Bakkerij heeft allemaal lekkernijen waarvan je personeel het enorm zal waarderen als ze dit op een willekeurig moment op de stoep krijgen bezorgd. Het is niet veel, maar slechts een kleine attentie personeel zal ze al erg goed doen. Ze worden zich bewust dat ze er écht toe doen en dat je ze ziet. Wil je het helemaal goed doen? Schrijf er dan een persoonlijk kaartje bij. Het gaat om het gebaar en met een kaartje maak je dit al helemaal duidelijk.
Inspraak
Een manier om je waardering te laten blijken en om je personeel tevreden te houden is ook het geven van inspraak. Als je je personeel inspraak geeft, merken ze dat hun mening ertoe doet. Ze raken zich bewust van het feit dat je naar hen luistert, dat ze gehoord worden en dat ze goed in iets zijn, dat ze ergens kennis van hebben. Ze weten als de beste wat er speelt binnen de organisatie en zo kun je dus ook gemakkelijk verbeteringen doorvoeren. Doe dit, en je hebt twee vliegen in één klap geraakt.