Geef kennis door aan klanten

E-commerce, oftewel elektronische handel, is niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij. De e-commerce marketing die daar bij komt kijken is een onmisbaar onderdeel van een onderneming haar strategie. Om eruit te springen is een originele promotie nodig, een promotie die verder gaat dan een banneradvertentie of e-mail. Geef de kennis die je hebt door om meer klanten te werven. Gebruik een webinar.

Webinar

Het woord webinar in een samenvoeging van de woorden web en seminar en kan worden gezien als een online kennisoverdracht. Deze interactieve vorm van marketing is gigantisch in populariteit gestegen sinds de komst van het coronavirus. Tijdens een webinar kunnen deelnemers kijken naar een presentatie en luisteren naar een spreker. Als deelnemer is het mogelijk om vragen te stellen om te communiceren met en te anticiperen op de spreker. Op deze manier leren de klant en de onderneming elkaar beter kennen, wat voordelig zal uitpakken in het toepassen van andere marketingmethodes.

Customer Journey

In feite is een webinar de eerste stap van de customer journey, oftewel de route die een klant afgaat tijdens het kopen van een product of dienst. In deze eerste stap oriënteert de klant zich op welk product hij/zij gaat aanschaffen. Voor deze stap is een webinar zeer geschikt. Je laat de klant kennismaken met de onderneming en haar producten op een laagdrempelige, informatieve manier. Hierdoor worden aanvragen gegenereerd, verkrijg je meer mailadressen en breidt je de autoriteit uit.  

Platforms

Nu duidelijk is wat een webinar en de waarde hiervan is, is het tijd om te kijken naar de verschillende platforms. Online zijn tientallen te vinden die zich allen focussen op een bepaald bedrijfsdoel. Business to business, veel of weinig deelnemers, directe of indirecte interactie. Niet elk platform is hetzelfde.

Zoom

Deze is waarschijnlijk bekend bij ieder die in het afgelopen jaar heeft vergaderd. Maar Zoom wordt ook aanbevolen voor webinars. Het is een prettig platform om mee te beginnen, want onder de 40 minuten en 100 deelnemers zijn er geen kosten aan verbonden. Zoom is ideaal voor organisaties die regelmatig een korte webinar organiseren voor dezelfde deelnemers. Dezelfde link wordt namelijk behouden voor meerdere evenementen én alle opnames staan direct in de de cloud.

WebinarJam

Voor directe verkoop is WebinarJam zeer geschikt. De deelnemers van de webinar kunnen direct doorklikken naar het product of andere content wat het een stuk impulsiever maakt. WebinarJam is zeer gebruiksvriendelijk voor zowel PC als telefoon en biedt de mogelijkheid om met maximaal zes sprekers tegelijk te presenteren. Geschikt voor middelgrote ondernemingen.

GetResponse

Een platform gericht op het marketingaspect van webinars. De automatische mailfuncties zorgen ervoor dat de deelnemers voor en na de webinar een mail krijgen om ze te herinneren en te bedanken. Tijdens de webinar kan handig gebruik worden gemaakt van het whiteboard van GetResponse, om daarmee meer interactie te genereren met de deelnemers.

Al met al kan een webinar op vele manieren worden ingezet. Maar allen hebben een gezamenlijk doel: een product of dienst presenteren om te verkopen en daarmee kennis te verspreiden richting de deelnemers. Zo krijgt niet alleen de onderneming iets waardevols, maar zal het ook de klant langer bijblijven.

Anderen lazen ook: